!-- Javascript Ad Tag: 6454 -->

Monday, September 7, 2015

All synd kommer bli förlåten av Gud.

Resan var inte klar (364)

(Del 364), Depok, West Java, Indonnesia, 6 september, 2015 22:00 pm).

All synd kommer bli förlåten av Gud.

Gud i sitt ord i Koranen och Sunnah (al-lärt / hadith) garanterar människa som Allah kommer att förlåta alla synder hans tjänare (mänskliga) så länge som de ångrar (be om förlåtelse för Allah) och inte begå shirk (associera partners med Gud) eller lämna shirk före döden (dör), omedelbart ångrar (be om Guds förlåtelse för alla synder som har gjorts) på allvar och konsekvent genomföra pelare av islam.
Guds nåd dörr och hidayahnya vill hela mänskligheten att gå till himlen, men Gud varnar också för att djävulen (Satan) är fienden nummer ett människa, eftersom Djävulen vill att vissa människor vill följa i hans fotspår gå åt helvete.
Allah i Koranen och Sunnah lär människor hur (recept) så att vi kan kämpa eller kasta ut Satan från våra liv.
När Koranen och Sunnah riktlinjer vi följer Gud vill vi gärna att leva i världen (kort / tillfälligt), graven (Barzakh) och nedan är varaktig karaktär.


Tafsir Al troende Vers 1-12
Sura Al troende (The Believers)

Sura 40. 85 punkt. Makkiyyah

  بسم الله الرحمن الرحيم

I Allahs namn, Den Nådig, Barmhärtigast.

Verserna 1-9: Att prata om miraklet i Koranen, Allahs förlåtelse swt mot synder Hans slavar som omvänder sig, opposition mot den islamiska religionen verkligen träffa misslyckande, kommandot för att inte bli lurad av välstånd otrogna, bild änglar bärare "tronen och de runt där de ber till gagn för de troende och ber om förlåtelse för dem.

حم (1) تنزيل الكتاب من الله العزيز العليم (2) غافر الذنب وقابل التوب شديد العقاب ذي الطول لا إله إلا هو إليه المصير (3) ما يجادل في آيات الله إلا الذين كفروا فلا يغررك تقلبهم في البلاد (4) كذبت قبلهم قوم نوح والأحزاب من بعدهم وهمت كل أمة برسولهم ليأخذوه وجادلوا بالباطل ليدحضوا به الحق فأخذتهم فكيف كان عقاب (5) وكذلك حقت كلمة ربك على الذين كفروا أنهم أصحاب النار (6) الذين يحملون العرش ومن حوله يسبحون بحمد ربهم ويؤمنون به ويستغفرون للذين آمنوا ربنا وسعت كل شيء رحمة وعلما فاغفر للذين تابوا واتبعوا سبيلك وقهم عذاب الجحيم (7) ربنا وأدخلهم جنات عدن التي وعدتهم ومن صلح من آبائهم وأزواجهم وذرياتهم إنك أنت العزيز الحكيم (8) وقهم السيئات ومن تق السيئات يومئذ فقد رحمته وذلك هو الفوز العظيم (9)

Översättning av Sura Al troende Verses 1-9

1. Ha-Mim.

2. [1] Den här boken (Koranen) härrör från Gud allsmäktig [2] Känner (allt),

3. Vem förlåter synder [3] och accepterar ånger och hans hårda straff [4]; som har gåvan. [5] Det finns ingen gud (värd att dyrka) men honom. Bara till honom (alla varelser) tillbaka.

4. [6] Det finns ingen debatt om Guds budskap utom de som inte tror. Därför behöver du (Muhammad) luras av framgången av deras insatser i hela landet [7].

5. [8] Framför dem, folk Noa och fraktionerna allierade efter de [9] har förnekat (aposteln) och varje lopp har planerats (svek) mot deras Messenger fångenskap [10] och de argumentera med (skäl) falskhet att förstöra sanningen; Därför gripa jag dem de (undergång) [11]. Sen hur (smärtan) Min bestraffning [12]?

6. Och så [13] har verkligen tillämpliga bestämmelser i er Herre mot de otrogna, (som är) i själva verket är de som vistas i Helvetet.

7. [14] (änglar) som bär tron ​​[15] och (änglarna) som är omkring [16] upphöjer med beröm av sin Herre [17] och deras tro på honom och be om förlåtelse för de som tror [18] (säger), [19] "Vår Herre, nåd och kunskap som finns på din täcker allt [20] bevilja förlåtelse till dem som omvänder sig [21] och följ vägen (religion) - mu [22], och spara dem från straffet i Helvetet [23].

8. Vår Herre, lägg dem i himlen "Eden som du har lovat dem [24], och de rättfärdiga [25] bland deras fäder, fruar, och deras avkomma. Ja, ni är den Allsmäktige [26] igen Wise [27],

9. och rädda dem från (katastrof) brottslighet [28]. Och de som du vårda av (katastrof) på dagen för brottet [29], så ja, har du ge mig nåd för honom [30] och för att [31] den stora segern [32]. "

Verserna 10-12: Tillståndet för de icke troende i Helvetet, deras önskan att komma ut ur helvetet, Guds vrede till dem, och nederlag onda i ansiktet av sanning.



Översättning av Sura Al troende Vers 10-12

10. [33] Sannerligen, de som tror [34], till dem (på dagen) efterlyste [35], "Sannerligen, är hatet mot Gud (er) mycket större än din hat till dig själv, när du kallas till trogna sedan du förneka [36]. "

11. De kommer att säga, "Vår Herre, du har stängt av våra två gånger [37] och har vänt på oss två gånger (även) [38], och vi erkänner våra synder. Så finns det något sätt (för oss) att komma ut ( från helvetet) [39]? "

12. [40] Det är därför ni förneka om uppmanas att dyrka Gud. Och om Gud enigt, ni tror [41]. Sedan beslutet (idag) [42] är i Allah den Allsmäktige [43] igen Allsmäktig [44].

[1] Allah wa ta'ala Subhaanahu berätta om sin stora bok, som han kom ner från Gud Gud värd att dyrka på grund av hans perfektion och därför att han ensam med sitt arbete.

[2] Med sin styrka han utsatt alla varelser.

[3] För de människor som syndade.

[4] För de otrogna eller personer som vågat synda och inte ångra det.

[5] När Allah wa Subhaanahu ta'ala etablerar vad han satte igång sin perfektion, där det krävs att han ensam diibadahi och uppriktig i våra avsikter för hans välgörenhet, sedan sade han, "Det finns ingen gud (rätt att dyrkas förutom He) . "

Lämplighet sida ovanstående vers genom att säga nedgången i Koranen från Gud som har ovanstående egenskaper är att dessa egenskaper kräver all mening omfattas av Koranen. Det beror på att Koranen innehållet predika om Guds namn, hans natur och hans gärningar, medan ovanstående vers nämner namnen på Gud, Hans karaktär och Hans handlingar. Det kan också bedöma åtgärder predika naturliga förflutna och framtiden, där det ingår undervisning i Allvetande Allah att hans tjänare. Kan också predika om hans favörer och belastningar samt de fall som kan levereras till honom, där det framgår av hans ord, "Dzith thaul" (betyder: vem har gåvan). Kan också berätta om sin hårda straff och något som gör en person dömts liksom omoralisk som kräver att straffet, där det framgår av hans ord, "Syadiidil 'iqaab" (vilket betyder: och hans hårda straff). Kan också innehålla en uppmaning till syndaren till omvändelse, avkastning och beristighfar, där detta anges med hans ord, "Ghaafiridz dzanbi wa qaabilit taubi syadiidil 'iqaab" (vilket betyder: Vem förlåter synder och accepterar ånger och strikt i straff ;). Kan också innehållet i nyheterna att Gud är den enda som har rätt diibadahi och verkställighet av propositionen "aqli (känsla) eller naqli (uppenbarelse) som indikerar således uppmuntra honom, och förbjöd dyrkan till andra än Allah samtidigt förklara argumenten" aqli och naqli showen skador att smita och skrämma honom, när detta anges genom hans ord, "Laailaaha illaa Huwa" (vilket betyder: det finns ingen gudom värd att dyrka förutom Honom). Kan också predika om lagen jaza'i (svar) Hans rättvis belöning för människor som gör välgörenhet, straffet för dem som var olydiga, när detta anges med ordet Allah Ta'ala "Ilaihil mashiir" (till -Nyalah alla tillbaka). Detta är täckt Koranen som är höga krav.

[6] Allah wa Subhaanahu ta'ala proklamera att det finns inget att tvista om hans verser utom de som inte tror. Argumentera avsikten här är att argumentera för att avvisa tecken på Allah, ta itu med det onda, där det ingår åtgärder otrogna. I motsats till de troende, de underkasta sig Allah wa Subhaanahu ta'ala som sänker sanningen att övervinna osanning. På liknande sätt, för en person bör inte luras av världsliga tillstånd för en person, och trodde att Guds gåva till honom i termer av världen visa kärlek till honom och att han var på rätt. Därför säger Allah wa Subhaanahu ta'ala, "Därför gör du (Muhammad) luras av framgången av deras insatser i hela landet." Det är därför obligatoriskt för en slav är måttet på mannen med sanningen, ser till naturen syar'i och väger man med honom, och inte väger sanningen om människan, som gjordes av personer som inte har vetenskap och förnuft.

[7] På grund av deras sista plats är helvetet.

[8] Då Allah wa Subhaanahu ta'ala hotar dem som ifrågasätter tecken på Allah att avbryta, som gjordes av generationer före dem, som Noaks folk, "Annons, och andra allierade tillsammans sökt avbryta försvara sanning och lögn. I den mån som de har bestämt sig för att döda ledaren för vänlighet, aposteln som sändes till dem. Är inte det tyda på orättvisa, perversitet och deras elände, så att ingen sönder efter en fruktansvärd undergång.

[9] Som "Aad, Thamud och andra.

[10] Den efterföljande döda budbärarna.

[11] På grund av att de inte tror och samla dem för att bekämpa sanningen.

[12] Det finns i form av högt ljud av åska, hagel, sväljas av jord, sjönk i havet, och så vidare.

[13] Eftersom de tillämpliga lagar Allah wa Subhaanahu ta'ala till tidigare generationer som motsägs, då också gälla för dem som förnekar detta nu.

[14] Allah wa ta'ala Subhaanahu berätta om Guds fullkomliga ömhet swt tjänare Hans troende, och hans avsättning orsakar gärna förbereda dem i form av orsaker som ligger utanför deras förmåga, nämligen begäran om förlåtelse ängel kom nära dem, deras böner till gagn för religion och deras liv efter detta, där det visar härlighet änglarna innehavarpapper "tronen och i kringliggande områden samt deras närhet med sin Herre, många av deras dyrkan, och deras uppriktiga attityd till slavar Guds tjänare, eftersom de vet att Allah wa Subhaanahu ta'ala de gillar det gjort.

[15] "Tron är taket på alla varelser och varelser största, mest omfattande och mest smickrande, och närmast till Allah wa Subhaanahu ta'ala. Omfattningen Throne sträcker sig över himlen, jorden och säte för Gud och änglarna. Även änglarna lämnat in en Guds ängel att bära den största och mest kraftfulla. Swt Gud valde dem att bära tron ​​His, prioritera kalla dem och närhet de visar att de är den viktigaste ängeln. Ta'ala Subhaanahu wa Allah säger: "Och änglarna är i himlen över-hörn. Och den dagen åtta änglar upprätthålla tron ​​din Herres ovan (huvud) dem "(Trans Al Haaqqah:. 17).

[16] Det inkluderar änglar förde nära Gud, och har läget liksom den stora förtjänst.

[17] Det är en hyllning till dem på grund av deras dyrkan till Allah wa Subhaanahu ta'ala, särskilt radband, tahmid och all dyrkan som tillhör pärlor och tahmid. Eftersom pärlorna är Subhaanahu wa Allah renar mänsklig attityd ta'ala annan än honom tillbedjan, medan tahmid är dyrkan Allah wa Subhaanahu ta'ala. Som en hälsning, är "Subhaanallahi wabihamdih" också ingår i den, och bland så många dyrkan.

[18] Det är bland ett antal fördelar och förtjänster av tro, att de änglar som inte hade någon synd ber om förlåtelse för de som tror. Därför, en troende i sin tro, eftersom få stora på grund av detta.

[19] Därför förlåtelse har något fäst vid den, vilket inte skulle vara perfekt om hennes förlåtelse -Dessutom omedelbart uppfattas av sinnet, att det ber om syndernas förlåtelse-synder bli förlåtna, då Allah wa ta'ala nämna Subhaanahu arten av deras böner ber om förlåtelse genom att säga något till honom att vara perfekt, detta tal, "Vår Herre, nåd och kunskap som finns i dig inkluderar allt, ge förlåtelse till ... etc."

[20] Det är vetenskapen om din täcker allt, ingen vag för dig och ingenting är dolt av vetenskapen din vägning liten myra (senapsfrö) i himlen och på jorden, och din nåd täcker allt. Därför är det naturligt både toppen och botten har fyllts med Allahs nåd Ta'ala.

[21] Från shirk och omoraliskt.

[22] Det är islam, som i huvudsak är mentauhidkan Allah, lyda honom och följa Hans sändebud.

[23] Att skydda dem från straffet själv och orsaker.

[24] Genom dina muntliga apostlar.

[25] De blir rättfärdig genom tro och goda gärningar.

[26] Med styrkan i dina synder du förlåter dem, du bli av med saker som oroar dem och du berätta för dem att all godhet.

[27] Det som sätts något på plats. Därför frågar vi inte dig något menyelisihi din visdom, även inklusive din visdom att du låter genom dina apostlar muntliga och önskas av Din nåd, barmhärtighet till de troende.

[28] Brott här är en välgörenhetsorganisation som är dåligt och därför, eftersom han gjorde en sorglig skyldige.

[29] Det är Domedagen.

[30] På grund av Din nåd alltid flödar till dina tjänare, förhindrar något annat än synder tjänare och fulhet. Därför vem du vårda onda, betyder det att du har gett Taufik till godhet och att återvända bra.

[31] Det är en förlust av saker att oroa sig eftersom det hålls av brott och få de saker som älskade eftersom få barmhärtighet.

[32] Om det inte finns någon seger som honom.

Som Sa'diy Shaikh förklarade att denna ängel bön innehåller flera saker:

- Perfekt kunskap om sina (änglarna) mot sin Herre.

- Bertawassul (genom bön) till Allah med Hans namn är vackra, där han tycker om hans tjänare bertawassul honom.

- Be med hjälp av Asmaa'ul Husna lämpligt. Därför, deras böner begär nåd och ber bort påverkan av den typ av mänskligheten känt Gud brister och lust syndaren samt grundläggande och orsaker som är kända av Gud, då de bertawassul med hans namn Ar Raheem (den Barmhärtige) och Al 'Aliim (Den allvetande).

- Perfect deras seder mot Allah med erkännande rububiyyah (bibehållande av) Allah antingen rububiyyyah "aammah (general) och khaashshah (special).

- De (änglarna) inte har någon makt och att deras böner till Gud de sig ur sin fattiga (behov) från alla håll, inte kan megemukakan några omständigheter, och det är inte på grund av Guds gåva, nåd och ihsan- Hans.

- Enligt Herren, deras Gud älskar välgörenhet älskade dem, nämligen dyrka de gör och de menar det som medelvärde, sannerligen dem som älskar. På samma sätt, de älskar dem som gör gott, det vill säga de troende, där de (troende) är de människor som älskade Gud bland alla Sina varelser. Alla människor är redan mukallaf (exponerade skyldighet) hatade Alah utom de som tror, ​​i kärleken till änglar till dessa (troende) är de som ber till Gud och sträva efter det goda i deras situation, som en bön för en person, inklusive bevis på sin kärlek , eftersom man inte be förutom till dem han älskade.

- Av beskrivningen i detalj om Gud om förlåtelse för änglarna finns ett rekord som vi måste inse hur mentadabburi (tänkande) Hans bok, och att tadabbur inte begränsat till innebörden lafaz i enheten, även om han mentadabburi betyder (innehåll) lafaz. Om han förstod den sanna förståelsen lämpligt sätt, sedan hans sinne han såg saken och väg trötta honom, något som blir penyempurnanya och beror på honom, och han kan tro att Gud vill att detta, eftersom han anser att en särskild innebörd som indikeras av en lafaz.

Behovet av att precisera att Gud swt ville ha två saker:

Först erkänner och bekräftar att han ingår som deltar i den mening och med förbehåll för honom.

För det andra, vetskapen om att Gud vet allting, och att Allah befallde sina tjänare att mentadabburi och tänka på hans böcker.

Allah wa Subhaanahu ta'ala veta något inneboende innebörden av det, och han som informerade honom om att hans bok är en guide, ljus och förklarande allting, och att han är den mest vältaliga tal och det mest uppenbara. Sålunda kan en tjänare vinna en hel del kunskap och en stor vänlighet i enlighet taufiq Gud gav honom.

Men ibland några kryptiska verser betyder för friska annat än forskare trott. Därför ber vi Allah wa Subhaanahu ta'ala att han öppnade för oss majoriteten av statskassan barmhärtighet vara bra eftersom våra omständigheter och muslimer. Vi kan inte göra någonting utan förlitar sig på välgörenhet hans bertawassul med sin välgörenhet; där vi alltid är i den när som helst och när som helst. På samma sätt, ber vi Gud för hans nåd att han bryr sig om oss från det onda av oss själva att vara ett hinder för oss att komma till hans nåd, säkert Han Överlåtaren, vilket ger anledning och musabbabnya.

- Av ovanstående verser kan också ses som följeslagare, en god hustru, kan barn och vänner är nöjda med sina vänner, och förknippas med orsaken till det goda att vinna, utöver välgörenhet och eftersom välgörenhet som änglarna ber för de troende och människor rättfärdiga bland deras fäder, deras fruar och deras avkomma, vet wallahu bäst.

[33] Allah wa ta'ala Subhaanahu informera om öppnandet av skam och förödmjukelse som drabbade de otrogna, att deras begäran återvända till världen och få ut ur helvetet, och deras begäran inte beviljades och de dicelanya.

[34] nämner de absoluta "otrogna" i syfte att täcka alla former av otrohet, antingen tro på Allah, Hans böcker, Hans apostlar, i slutet av dagen, osv ..

[35] Det är när de går till helvetet och de erkänner att de har rätt att ange det på grund av de synder som de gör, då när de är mycket arga på sig själva med stor ilska, sedan kallade dem när det är som nämns i stycket ovan ,

[36] När apostlarna och deras anhängare tar tro och de upprätthåller bevis, men du ens förneka det och du hatar tron ​​att Allah skapade dig för det, och du ens få ut av nåd bred, så att Guds vrede mot dig, och vrede Det är mycket större än kemurkaanmu till dig själv. Hans vrede och straff fortsätter att hända dig, medan hans tjänare var troende få nöjet att Allah och hans belöning. Det är då de drömde om att återvända till världen som beskrivs i nästa stycke.

[37] Syftet med dubbla döden är döden av den första och dödlighet mellan de två trumpet. Vissa är av den uppfattningen att det första dödsfallet är när de inte är där och den andra döden är ett dödsfall som inträffar när de manifesterar till världen.

[38] Det är livet i världen och livet efter detta.

[39] Och återgången till världen för att lyda Herren.

De beklagar en gång för att flytta dem fel när i världen och sade, som nämns i stycket ovan, även om orden var förgäves och använda alls.

[40] De kritiserades för att inte göra säkerhetsskäl.

[41] Du nöjd med något dåligt och bryts i denna värld och nedan (Shirk), och du hatar något som är bra och rättfärdiga i denna värld och i Livet Efter (tawhid). Du företräde på grund av misär, förnedring och vrede, och ni hatar grund av lycka, ära och förnöjsamhet. Det är, som ordet Allah Ta'ala följer:

"Jag kommer att vända människor som skröt sig i landet utan rätt av tecknen på min makt. Om de ser några verser (Ku), kommer de inte att tro honom. Och om de ser den väg som leder till vägledning, att de inte vill ha dem, men om de ser hur fel, de fortsätter memenempuhnya. . Det beror på att de förnekar Våra budskap och de var alltid omedvetna om honom "(. Trans Koranen: 146)

[42] Om beslutet tillhör Honom, då han har bestämt att du kommer O troende vara evigt i helvetet för evigt, och hans beslut kommer inte att ändras och ersättas.

Omvändelse NASHUHA


Av
Shaikh Salim bin Id Al Hilali


Människan är inte fri från felaktigheter, stora som små, medvetet eller omedvetet. Dessutom, om lusten att dominera hans liv. Han kommer att vara rumpan gör olydnad. Lydnad, som om det inte har något värde innebär.

Även plågas av mänsklig olydnad och synd ackumuleras, betyder det inte att det inte längre dörren för att förbättra. Eftersom efter montering omoraliska gärningar en tjänare, men dörren till barmhärtighet är alltid öppen. Människor ges möjlighet att förbättra sig själva. Det är, med omvändelse från handlingar som kunde leverera den till randen av helvetet. Omvändelse sker måste vara total, som är känd som ånger NASHUHA. Profeten 'aleihi wa sallam sa:

كل بني آدم خطاء و خير الخطائين التوبون. رواه الترمذي

Varje barn adam (man) gjorde ett misstag, och det bästa av de skyldiga är att omvända sig. [2]

لو أن العباد لم يذنبوا لخلق الله الخلق يذنبون ثم يغفر لهم رواه الحاكم

Hade Guds tjänare ingen synd, säkert kommer Gud att skapa en annan varelse som syndar och sedan förlåta dem. [3]

Med omvändelse, kan vi rena våra hjärtan från fläcken som förorenar. För synd vanhelga levern, och rena det är en skyldighet. Profeten 'aleihi wa sallam sade: Sannerligen en troende när synd, kommer det att vara (uppstår) ett tillfälle en svart fläck på hans hjärta. Om han ångrade, vänster (lagen) och bad om förlåtelse (till Allah), sedan hans komma tillbaka ren. Men när ökar (synd), sedan bertambahlah svart fläck tills det fyllde hans hjärta. Så varför ar raan (täcker hjärta) som har nämnts Gud i sitt ord "Absolut inte (vara), faktiskt vad de försöker alltid att det stänger sina hjärtan. [Al Muthaffifin: 14] [4]

Gud uppmanar oss också att omvända och beristighfar omedelbart, eftersom det så mycket bättre än lösligt i synd. Allah sade.

فإن يتوبوا يك خيرا لهم وإن يتولوا يعذبهم الله عذابا أليما في الدنيا والآخرة وما لهم في الأرض من ولي ولا نصير

Sen om de ångrar sig, är det bättre för dem, och om de vänder sig bort, kommer Allah straffa dem med ett plågsamt straff i denna värld och i Livet, och de aldrig har en skyddande och inte (även) en hjälpare i jorden. [Vid Tawbah: 74]

Profeten själv föregå med gott exempel i detta ångrar. Han 'aleihi wa sallam många omvände och beristighfar, i den utsträckning som de vänner räkna med mer än ett hundra gånger i majlis, som Nafi' Ibn 'Umar Maula har konstaterat:

كان انن عمريعد لرسول الله صلى الله عليه وسلم في المجلس الواحد مائة مرة من قبل أن يقوم رب اغفر لي وتب علي إنك أنت التواب الغفور رواه الترمذي

Ibn Umar används för att beräkna (läsa istighfar) n i en majlis profeten fick upp från det hundra gånger förut, (som säger): Ja Rabbku, förlåt mig och accepterar taubatku. Sannerligen är du Supreme mottagare ånger, Barmhärtigast. [5]

ÖVERENSKOMMELSE ånger NASHUHA
Vad menas med omvändelse NASHUHA, är återkomsten av en tjänare till Gud från synd någonsin begått, uppsåtligen eller på grund av okunskap, att vara ärlig, uppriktig, stark och stöds av lydnad-lydnad som tog upp en tjänare når läget för förvaltare av Guds Muttaqin (försiktiga) och (lydnad) som kan vara skyddande av djävulen själv.

LAG OCH REKOMMENDERADE omvändelse NASHUHA
NASHUHA omvändelse lag är fard "ain (en plikt för varje individ) på varje muslim. Bevisen:

1. Guds Ord:

وتوبوا إلى الله جميعا أيه المؤمنون لعلكم تفلحون

Och bertaubatlah till Gud, O troende som du blomstra. [An Nuur: 31].

يا أيها الذين آمنوا توبوا إلى الله توبة نصوحا

O ni som tror, ​​bertaubatlah till Gud med ånger, ren. [På Tahriim: 8].

2. Ord Profeten 'aleihi wa sallam.

ياأيها الذين ءامنوا توبوا إلى الله فإني أتوب إلى الله في اليوم مائة مرة. رواه مسلم

O, de troende. Bertaubatlah till Gud, eftersom jag bekänna också till Gud hundra gånger om dagen. [6]

Muslimer har också kommit överens om skyldighet för omvändelse, som Imam Al-Qurtubi sade: "(De lärda) människor har ijma" (enas) att lagen om omvändelse är fard (obligatoriskt) vid alla troende "[7]. Således Ibn Qudamah påstår också [8].

Dygd och Guds nåd bredd ånger NASHUHA
Man bör inte oroa dig om omvändelse inte accepteras på grund av Guds nåd är mycket omfattande, eftersom bön änglarna beskrivna roll i hans ord:

ربنا وسعت كل شيء رحمة وعلما فاغفر للذين تابوا واتبعوا سبيلك وقهم عذاب الجحيم

Vår Herre, nåd och kunskap du inkluderar allt, ge förlåtelse till dem som omvänder sig och följer Din väg, och skydda dem från plåga brinnande helvete. [Al-troende: 7].

VILLKOR omvändelse NASHUHA
För att bli accepterad NASHUHA omvändelse Allah Subhanahu wa Ta'ala, finns det flera krav som måste vara uppfyllda:

1. Islam.
Taubat fick bara från en muslim. När det gäller de otrogna, sedan ånger är att ange islam. Allah sade.

وليست التوبة للذين يعملون السيئات حتى إذا حضر أحدهم الموت قال إني تبت الآن ولا الذين يموتون وهم كفار أولئك أعتدنا لهم عذابا أليما

Och att omvändelse inte accepteras av Gud från dem som gör det onda (att) tills när döden kommer till en av dem, (då) han sa "Sannerligen ångrar jag nu". Och inte (också accepterat omvändelse) de människor som dog var de i misstro. För människor som har Vi har förberett en smärtsam undergång. [An-Nisa ': 18].

2. Ikhlash.
Taubat accepterade Shari'a som är sammansatta med endast uppriktighet. Taubat eftersom riya` eller världsliga ändamål, inte så omvändelse syar'i sagt. Allah sade.

إلا الذين تابوا وأصلحوا واعتصموا بالله وأخلصوا دينهم لله فأولئك مع المؤمنين وسوف يؤت الله المؤمنين أجرا عظيما

Utom de som ångrar sig och gottgöra och hålla sig till (religionen) Allahs och uppriktiga (do) sin religion för Allah. Då de är tillsammans och en dag de som tror att Gud kommer att ge till dem som tror att en stor belöning. [An-Nisa ': 146].

3. erkänner sin synd.
Omvändelse är inte giltigt, utom efter att veta synd och erkänna misstaget, och hoppas levde dåliga konsekvenser sådana åtgärder.

4. Full av ånger.
Ånger kan accepteras endast med djupa uttryck för ånger. Profeten 'aleihi wa sallam sa:

الندم توبة رواه ابن ماجه

Ånger är omvändelse. [9]

5. Lämnar olydnad och återupprätta rättigheter till sina ägare.
De som omvänder sig synder begås obligatorisk ledighet och återgå några rättigheter till ägaren, om sådan egendom eller liknande. Om form av förtal eller liknande avgifter, då i form av ursäkt. Om formen av baktala (WAG), då i form av inlagan är tillåten (tolereras) så länge som en sådan tillämpning inte orsaka andra biverkningar. Om den har allvarliga konsekvenser, är det tillräckligt att be för honom att nå för det goda.

6. Period omvändelse innan andningen var i matstrupen (dödens dörr) och innan solen går upp i väster.
Profeten 'aleihi wa sallam har förklarat i de ord han' aleihi wa Sallam:

إن الله يقبل توبة العبد ما لم يغرغر. رواه الترمذي

GUD accepterar ånger av en tjänare inför hans andning var i matstrupen [10].

الهجرة لا تنقطع حتى تنقطع التوبة ولا تنقطع التوبة حتى تطلع الشمس من مغربها. رواه أبو داود وأحمد

Hijrah inte avbrytas förrän upphörandet av (tid för) omvändelse, och omvändelse inte avbrytas förrän solen stiger från väst [11].

7. Istiqamah efter ångrar.
Allah sade.

فاستقم كما أمرت ومن تاب معك ولا تطغوا إنه بما تعملون بصير

Sedan hålla dig på rätt väg, som beordrats och (även) de som har varit med dig omvända och inte överträda gränser. Han ser vad du gör. [Hud: 112].

8. Genomföra reparationer efter omvändelse.
Allah sade.

وإذا جاءك الذين يؤمنون بآياتنا فقل سلام عليكم كتب ربكم على نفسه الرحمة أنه من عمل منكم سوءا بجهالة ثم تاب من بعده وأصلح فأنه غفور رحيم

Om de som tror på våra tecken kommer till dig, säg, "freds alaikum har din Herre satt på sig barmhärtighet, (nämligen) att den som ont bland dig på grund av okunnighet, då han ångra efter att ha gjort det och gottgöra, är Allah förlåtande, barmhärtig. [Al An'am: 54].

KOM IHÅG NÄR SKA ångra
1. Att tro att Gud är att veta och allseende. Gud vet alla dolda och dolt i hjärtat. Även om vi inte ser det, men han måste ha sett det.

2. Se till att din majestät durhaai Essence, och inte se storleken på objektet omoralisk, eftersom hans ord.

نبئ عبادي أني أنا الغفور الرحيم وأن عذابي هو العذاب الأليم

Berätta för mina tjänare, som sannerligen är jag den Förlåtande, den Barmhärtigaste, och att den verkliga azabKu är mycket plågsamt straff. [Al Hijr: 49- 50].

3. Kom ihåg att synden är alla dåliga och ont, eftersom han är ett hinder för att uppnå lycka i denna värld och nedan.

4. Lämnar platser olydnad och vänner som beter sig illa, som används för att hjälpa honom att begå synd, och avbröt banden med dem så länge de inte har blivit bra.

Saker att blockera omvändelse
Bland de saker som hindrar synd är:
1. Heresy i religionen. Profeten 'aleihi wa sallam sa:

إن الله حجب التوبة عن صاحب كل بدعة

I själva verket tillsluter Allah ånger alla kätterska. [Ash-Shahihah No. 1620]

2. Beroende av sprit. Profeten 'aleihi wa sallam sa:

من شرب الخمر لم تقبل له صلاة أربعين ليلة فإن تاب تاب الله عليه فإن عاد كان حقا على الله تعالى أن يسقيه من نهر الخبال قيل وما نهر الخبال قال صديد أهل النار رواه أحمد

Den som dricker vin (sprit), sedan hans bön är inte accepterad i fyrtio nätter. Om han ångrar sig, kommer Gud accepterar den. Men när de upprepas, är det värt när Gud gav honom en drink från floden Khibaal. En del människor frågar: ".? Vad är floden Khibaal" Han svarade: "Pus bosatt i helvetet [12]

Således en kort avhandling om omvändelse NASHUHA. Förhoppningsvis kan vi vara en påminnelse om att alltid ångra till Allah Subhanahu wa Ta'ala.

[Kopierad från tidningen upplagan av As-Sunnah 01 / år IX / 1426H / 2005M Publicerad Lajnah Foundation Istiqomah Surakarta, Jl. Solo - Purwodadi Km. 8 Selokaton Gondangrejo Solo 57 183 Tel. 08121533647, 08157579296]

[43] Han är den absoluta härskare av alla sidor, en av hans höga, hans höga ställning, och höjden av sin makt. Bland hans höga ställning är den perfekta Guds rättvisa swt, och att han satte allt på plats och inte likställa mellan dem som fruktar Gud med dem som är olydiga.

[44] Han har storhet, majestät och härlighet, antingen på hans namn, mupun sin natur hans heliga handlingar om eventuella fel och brister.


No comments:

Post a Comment