!-- Javascript Ad Tag: 6454 -->

Friday, September 25, 2015

Mina tragedi och tre ödet.

Resan var inte klar (376)

(Del 376), Depok, West Java, Indonnesia, September 24, 2015, 21:55 pm).

Mina tragedi och tre ödet.

Tragedin inträffade igen pilgrimer i Mina, Saudiarabien, när pilgrimerna ville kasta Jumroh. Detta är den andra tragedin i Hajj säsongen denna månad, efter kollapsen av kranen (remskiva / kran) som dödade 107 pilgrimer, inklusive 11 pilgrimer från Indonesien.
Nu tragedi mina har dödat 717 människor dödades, 805 människor skadades, varav tre personer från Indonesien, Hamid från Surabaya, Batam Saiyah ursprung och en man från Probolinggo. Iranska tillbedjare dödade så många som 43 personer, 60 sårade. Resten av länderna.
Om vi ​​ser från sidan av religionen, oavsett vårdslöshet av den mänskliga faktorn, katastrofen i Mina, inte kan undgå ödet som har fastställts av Gud.
Som vi vet i Koranen och Sunnah, Allah fastställs tre typer av ödet.
Den första gemensamma öde som bankerna har satt Gud i boken Lauh Mahfush den gemensamma öde Gud har instiftat öde alla varelser 50.000 år innan Gud skapade himmel och jord, inklusive bladen faller från grenarna som redan anges i Allahs Bok:

"Lawh Mahfuz".

Profeten aleihi wa Sallam sa: "Allah har satt all öde alla varelser från femtio tusen år före skapade Gud himmel och jord". (HR. Muslim nr. 2653).

"Ingen olycka drabbar på jorden och (eller) i er, men det är inskrivet i boken (Lawh Mahfuz) innan vi få det. Sannerligen är det lätt för Allah ". (. QS Al-Hadid: 22).
Den andra öde avgörs när andan blåses in i buken mor som var gravid när graviditet fyra månader och tio dagar, har denna gång för en livstid av människans öde fastställts.
Den tredje Öde, öde antagandet av natten Laylat al Qadr, som enligt Koranen och Sunnah set Gud varje kväll vid 10 den sista dagen i månaden Ramadan (fastemånaden).
Laylat al Qadr natten är mycket speciell, eftersom när Guds tjänare dyrkan på denna natt kan belöna (belöning) motsvarande vi dyrkade under 83 år.
Detta öde rätt preogatif Gud, bara Gud som kan förändras, därför Gud befallde man till en hel del bön och hågkomst, eftersom en av fördelarna med bön är att han kan vägra förstärkningar (vi kunde på Guds vilja kunde skonas från katastrofen).



(BBC) - Dödssiffran i Mina fler än 717 personer, skadade 805 människor.
Den skadade fördes till ett närliggande sjukhus.
Minst 700 pilgrimer dog när han försökte kasta jumroh möjlighet i Mina medan 800 fler skadades på torsdagen (24/09).
Saudiska myndigheterna sade 4.000 officerare utplacerade på platsen tillsammans med 200 anställda i katastrofbistånd.
Den skadade fått direkt stöd på platsen och fördes till ett närliggande sjukhus.
Cirka två miljoner muslimer utför Hajj i Saudiarabien, som i år präglades också av kollapsen av en kran på Mecka händelse som orsakade mer än 100 pilgrimer dödades, däribland 11 pilgrimer från Indonesien.
BBC korrespondent rapporterade att många pilgrimer dog ursprung Niger.
I händelsen i Mina, som inträffade på fest Eid al-Adha, att inte tala om hemland offer föll.
Men BBC: s Hausa avsnittet Tchima Illa Issoufou, som var på platsen sade att många pilgrimer från Niger dog.
Samtidigt företrädare för den indonesiska regeringen i Saudiarabien har sänt ett team för att ta reda på om indonesiska pilgrimer som faller offer för händelserna i denna Mina.
Direktoratet för civilförsvaret i Saudiarabien sade att det var ännu inte vet orsaken till denna tragedi trångt.
2006 inträffade också liknande tragedier med dödsfall nådde 364 pilgrimer.
Myndigheterna ger stöd till pilgrimer som skadades.
Säkerhetspersonal, som citeras av den saudiska regeringen TV-station, berättade omkring 390 tillbedjare skadades så långt i incidenten på torsdag (24/9).
Händelserna inträffade när pilgrimerna utför stening av djävulen, en av en serie pilgrimsfärd genom att kasta en sten som en symbol för att stenas djävulen.
Hajj i år följt av cirka 2 miljoner pilgrimer från hela världen.
År 2006, inne i trånga inträffade också i Mina med offren nådde 346 personer.
Före händelserna i dag, var pilgrimsfärd även färgade hösten kranen används för utbyggnaden Haram.
Redovisat 111 pilgrimer dog, inklusive 11 pilgrimer indonesiska medborgare i händelse vid den stora moskén. Saudiarabiens kung har lovat ersättning till offrens familjer döda och sårade.

Offer kran Haram "kan gynna"
Familje pilgrimer som dog och permanent invaliditet till följd av kollapsen av en kran på Grand Mosque på fredag ​​(11/09) planerade att få ersättning från kungen av Saudiarabien, Salman bin Abdul Aziz Al Saud.
Pilgrimer som dog, inklusive 11 indonesiska medborgare, enligt uppgift kommer att få ersättning av 1 miljon riyals, eller om Rp3.8 miljarder. Ersättning motsvarande rapporterades också ges till församlingen permanent invaliditet.
Men än så länge, säger Executive Function Pensosbud generalkonsulatet i Jeddah Sharif sade till BBC: s Shahab Rohmatin Bonasir Indonesien, den indonesiska regeringen har inte fått någon officiell anmälan från regeringen i Saudiarabien.

7 Mina mest hjärtskärande tragedi i historien om Hajj
Mina har en lång historia som platsen för tragedin som dödade många pilgrimer.


Detta är inte den första tragedin inträffade i Mina. Därför har Mina en lång historia som en tragedi att många pilgrimer dödades i tidigare år. Efter de tragedier som dödade många pilgrimer som har inträffat i Mina, Saudiarabien.

1. jul 2, 1990
Detta är den mest hjärtskärande tragedier som har inträffat i Mina. Vid den tiden var 1,426 pilgrimer dödades i en stampede i en tunnel medan Mina.

2. 23 maj 1994
Totalt 270 pilgrimer dog i tragedin tillbaka i Mina. Tragedin inträffade när pilgrimerna utför djävulen stening i Mina procession

3. 15 April 1997


Totalt 343 pilgrimer dödades och 1500 skadades i en tält brand pilgrimer i Mina. Lär av denna tragedi, är det nu påstås antiapi tält pilgrimer.

4. 9 April 1998


Totalt 118 pilgrimer dog och 180 andra skadades i tragedin på Jamarat bron när man går att kasta jumroh procession i Mina.

5. 5 mar 2001
Sammanlagt 35 pilgrimer dog på grund av nuvarande trängsel kommer att utföra djävulen stening i Mina

6. 12 januari 2006


Totalt 346 pilgrimer dödades och 289 skadades under en procession av djävulen stening. Olyckor hände på grund av de hundratals pilgrimer som hade kommit för att genomföra processionen kolliderar med andra pilgrimer på Jamarat bron. Att lära av denna incident, regering Saudiarabiens över Jamarat Bridge rekonstrueras så att pilgrimer inte behöver trängas medan kasta jumroh.

SAMBAND MELLAN bön och dhikr

Av
Dr Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i



Mellan de två har en mycket nära relation, som ber till Allah Subhanahu wa Ta'ala i samband med dhikr till Honom, han är en slav för att begära sin Herre om hennes behov, både tidsmässigt och hädanefter, i form av uttryck omständigheter, och uttrycker.

Då bönen som finns i dhikr gång, alltså även kallad bön hågkomst av de flesta människor. Det måste förklaras här, att ju mer dhikr av Allah den Allsmäktige och prisa honom i bön, då är det bättre och primära samt mer värd att beviljas.

Imam Ibn al-Qayyim sade, "The disunnahkan (mustahab) i bön är en bön som do'anya börja med beröm till Allah Subhanahu wa Ta'ala, sedan bershalawat på Profeten 'aleihi wa sallam i framställningen kommer att levereras, och sedan uttrycka sina önskningar, [1] han vidare nämnt några av deras argument som förklarar detta.

Därför at-tawassul (välj en form av dyrkan för att komma närmare-pent.) Allah Subhanahu wa Ta'ala att använda ett namn från namnen på Gud är god (al-Asmaa-ul Husnaa) eller med en arten av hans attribut är höga (ash-Shifaatul "Ulyaa) i bön är en form tawassul tillåts av Sharia (at-alum-sul al-masyruu"). Till exempel, en muslim säger i sin bön, "O Allah, sannerligen ber jag Dig, Du en kärleksfull barmhärtig, Mahalembut Vet, ge mig hälsa." Or han sade: "Jag bönfaller Dig genom Din nåd som inkluderar allt, rikt och förlåta mina synder. "[2]

När det gäller argument ordinerade slag tawassul så här är ord Allah Subhanahu wa Ta'ala:

ولله الأسماء الحسنى فادعوه بها

"Det tillhör Gud Asma-ul Husna, sedan bermohonlah honom genom att ringa Asma-ul Husna var ..." [Al-A'raaf: 180]

Och bland de argument och andra stiftelser är Allah profilerad på Alaihissallam bön kung Salomo i hans ord:

رب أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأدخلني برحمتك في عبادك الصالحين

"... Ja min Herre, ge mig inspiration att vara tacksam för Din fördel som du har skänkt mig och min far och mor är två personer att göra goda gärningar som du ridhai och mata mig med din rah-matta i klassen Dina tjänare de rättfärdiga "[An-Naml: 19].

När det gäller argument Sunnah som ingår i ash-Shahiihain (Sahih al-Bukhari och Saheeh Muslim), från Ibn Abbas anhuma att Profeten 'aleihi wa sallam sa:

"اللهم إني أعوذ بعزتك, لا إله إلا أنت, أن تضلني."
"O Allah, jag söker skydd hos din ära, har ingen rätt att diibadahi men bara dig, att du skyddar mig." [3]

Och berättade från 'Abdullah bin Mas'ud radi anhu att Profeten' aleihi wa sallam sa:

"ما أصاب أحدا قط هم ولا حزن فقال: اللهم إني عبدك, وابن عبدك, وابن أمتك, ناصيتي بيدك, ماض في حكمك, عدل في قضاؤك, أسألك بكل اسم هو لك, سميت به نفسك, أو علمته أحدا من خلقك, أو أنزلته في كتابك, أو استأثرت به في علم الغيب عندك, أن تجعل القرآن ربيع قلبي ونور صدري, وجلاء حزني وذهاب همي, إلا أذهب الله همه وحزنه, وأبدله مكانه فرجا. "

"Det är inte någon överskrivs ångest och sorg och sedan säger han" O Allah, jag är din tjänare, son (ättling) i din tjänare (Adam), barn (avkomma) från slav din dotter (Eva), toppen av mitt huvud är i din hand, beslut thy gäller för mig, öden Dig för mig är rättvis, jag bönfaller Dig vid varje namn som tillhör dig, och du na-ätande Själv thy med honom, eller om du måste lära en tjänare thy av varelser som du, eller du går ner till höger i boken Thy, eller är du tillägnad dig själv i det osynliga i Thyself, att du gör al-Koranen-an som konditione mitt hjärta och ljus min själ , tröst laraku och healers sorg. "Då Allah kommer att vara att eliminera sorg och sorg och ersätta det med lätthet." [4]

Efter att jag beskriver några enkla typer av dhikr, då jag ska nu avsluta denna diskussion genom att förklara formerna för at-tabarruk (förvänta välsignelser) genom dhikr av Allah Subhanahu wa Ta'ala (bi dzikrillaah) så att de förfaranden tabarruk med dhikr av Allah Subhanahu SWT allt tydligare.

[Kopierad från boken På Tabaruk Anwaa'uhu wa Ahkaamuhu avdelning i indonesiska Practices och tiden välsignade, författare Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i, Reader Publishers Ibn Kathir]

No comments:

Post a Comment