!-- Javascript Ad Tag: 6454 -->

Sunday, September 20, 2015

Undersök (ta reda på) vad som har skapats av Gud

Resan var inte klar (373)

(Del 373), Depok, West Java, Indonnesia den 19 september, 2015 02:19).

Undersök (ta reda på) vad som har skapats av Gud

Den första versen avslöjas (uppenbarat) Gud genom Gabriel melaikat är Iqro kommandot (Läs) till profeten Muhammed. Det innebär att även om profeten Muhammed i ett tillstånd av analfabetism fortfarande Allah beordrade profeten Muhammed för att lära, för att memorera eller komma ihåg kunskapen om Gud i form av Koranen och Sunnah (al-visdom).
Inom innehållet i Al-Quran Allah berättar man att jorden och hela universum och alla varelser är skapade av Gud ens Gud har bestämt öde av alla varelser, även bladen faller från grenarna redan skrivit om Gud i boken:

"Lawh Mahfuz".

Profeten aleihi wa Sallam sa: "Allah har satt all öde alla varelser från femtio tusen år före skapade Gud himmel och jord". (HR. Muslim nr. 2653).

"Ingen olycka drabbar på jorden och (eller) i er, men det är inskrivet i boken (Lawh Mahfuz) innan vi få det. Sannerligen är det lätt för Allah ". (. QS Al-Hadid: 22).

Gud också upprätta och hålla stjärnan, och allt som är i detta universum, och låta människor undersöker både vetenskapligt och empriris allt som har skapats av Gud, så att människor i allt högre grad känner kebenaraan Enhet av Gud, och att människan bara beställt att dyrka Allah, inte annat än Allah eller förbjuda begå shirk (associera partner med Allah) och förbjudna förblev hedniska.

 (BBC) - nya bilder på rymdfarkosten New Horizons NASA fångar låglänta dimma klamrar sig fast på ytan av Pluto.
Robust fjällandskap planeten Pluto och de svepande slätterna är också synlig från bilderna.
Prof Alan Stern, chef för uppdraget ledande forskare, sade: "Den här bilden verkligen gör du känner att du är där, på Pluto, lantmäteri tillståndet av hans eget."
"Men den här bilden är också en ny upptäckt inom vetenskap, avslöjar i detalj atmosfären i Pluto, berg, glaciärer och slätter", tillade han.
Nya horisonter fick en hel del uppmärksamhet när den passerar Pluto den 14 juli, på ett avstånd av 12,500km.
(NASAImage copyrightNASA)
NASA topografi avstånds mer allmänt känt sedan Nya horisonter
Forskare säger dimman ger ytterligare bevis på förekomsten av vatten i Pluto liksom på jorden, men involverar olika typer av is.
NASA rymdfarkoster börjar datainsamling för året tidigare denna månad, vilket gör att forskare att fortsätta sin topografi Analisia.
En ny syn på månskäran Pluto sändes till jorden på 13 September.
Dramatisk ljus från solen hjälper belysa dvärgplanet av varierad terräng och mer än ett dussin lager av dimma i atmosfären.

ARTI Liknelser i Koranen


Qur'anul al-karim som en guide bok innehåller många nyttiga diskussioner som behövs av människor under alla förhållanden. Till exempel i undervisningsmetoder och hur man bädda in ett värde i ens hjärta. Den använda metoden är en metod som är enkel och mest uppenbara. Bland hans metod är att göra liknelserna. Denna metod används för att förmedla problemen är mycket brådskande och avgörande, såsom problemet med monoteismen och tillståndet hos dem som mentauhidkan Allsmäktige Allah, Shirk problem och villkor polyteisterna, och en mängd andra stordåd. Målet är naturligtvis att förstå och inskärpa ädla värden som abstrakt på ett sätt som beskrivs med något konkret så som om osynlig för ögat. Därför är det en nödvändighet för en anställd att uppmärksamma och försöka förstå syftet med liknelser som.

Uppenbarelse och VETENSKAP liknas med regn VATTEN
Allah den Allsmäktige har liknat uppenbarelse och kunskap som Allah den Allsmäktige sände ner till sina apostlar med regn, medan hjärtat liknas vid jorden och dalen. Inverkan av vetenskap och uppenbarelse i hjärtat liknas vid effekterna av regn på marken på jorden. Bland de befintliga åkermark som kan absorbera vatten och växa gräs, som hjärtat kan förstå uppenbarelsen av Allah den Allsmäktige och få det att hända i livet.

Bland landet var också en grund som kan hålla vatten men växter kan inte tumbuhdi det. Människor kan använda det lagrade vattnet för att möta deras behov, såsom dricka, bada, äta och så vidare. Detta är permisalan för människors hjärtan som kunde memorera uppenbarelsen och han menyampaikanya till någon annan, han bara inte kunde förstå det på djupet. Personer gillar detta är fortfarande bra, men graden enligt examens sinnade människor i den första gruppen.

Sedan finns det också det land som inte kan hålla vatten och kan inte växa gräs. Det är en liknelse för hjärtat som inte kunde dra nytta alls från uppenbarelse, både inom vetenskap, memorera eller praxis.

Sida av ekvationen mellan levern och marken eller ovanför jorden i liknelsen verkar så självklart, så är likheterna mellan regn och uppenbarelse. Regn är källan till människans fysiska liv och en källa till näring, uppenbarelse och vetenskap som en källa till andligt liv eller människohjärtat.

Meningen Tauhid liknas vid trädet gott
Allah den Allsmäktige liknar också formulera av enhet med en bra träd alltid givande varje gång.

ألم تر كيف ضرب الله مثلا كلمة طيبة كشجرة طيبة أصلها ثابت وفرعها في السماء) 24 (تؤتي أكلها كل حين بإذن ربها ويضرب الله الأمثال للناس لعلهم يتذكرون

Ser du inte hur Gud har gjort en bra mening liknelse som ett gott träd, dess rötter är fast och dess filialer (tornar) i himlen, ger trädet dess frukt i varje säsong av tillstånd från sin Herre. God liknelser göra det till människor så att de alltid kommer ihåg. [Ibrahim / 14: 24-25]

Likaså Tawheed träd planteras i ens hjärta. Han kommer också att fortsätta att bära frukt eller nytta. Bland frukterna av Tawheed dvs goda avsikter, ädla moral och goda gärningar. Dessa fördelar är inte bara kände av dem som Tauhid, men också uppfattas av andra.

Hedningarna jämställas med SPIDER
Allah den Allsmäktige liknar polyteism och polyteisterna som söker sin tillflykt till andra än Allah den Allsmäktige som stickning spindel boet. Eftersom spindelväv är den svagaste boet [2], så att hans agerande gör bon kommer bara att göra det svagare.

مثل الذين اتخذوا من دون الله أولياء كمثل العنكبوت اتخذت بيتا وإن أوهن البيوت لبيت العنكبوت لو كانوا يعلمون

Liknelsen om de som tar andra än Allah beskyddare är som en spindel som gör huset. Och faktiskt den svagaste hem är spindeln hus om de bara visste. [al-Ankabut / 29: 41]

Likaså avgudadyrkarna som tar andra än Allah den Allsmäktige beskyddare. Det skulle bara försvaga sig, eftersom hans hjärta att bryta upp en relation med Allah den Allsmäktige. Hjärta som det skulle vara mycket sårbara från alla sidor, i kombination med beroendet av varelsen, då han kommer att vara mer ömtålig. Han trodde att varelsen skulle kunna gynna och rädda honom från fara, men gjorde det inte.

Uppenbarligen mycket olika förhållanden med hjärtproblem av muslimerna som bara förlitar sig på Allah den Allsmäktige. Hans hjärta är stark enligt trons kraft, tauhidi och beroendet av Allah den Allsmäktige som arrangerade allt. Likasinnade muslimer som begått och över reglerna för sin religion. Ord och handlingar är fortsatt god, fri från träldom varelser, inte förlitar sig på dem helt.

Detta står i kontrast med avgudadyrkare liknas vid dövstum igen, vilket är bara en börda. Han kan inte ta bra, men med tanke på de olika direktiven. Hans hjärta var alltid beroende av viljan hos varelser, vilket indirekt har förslavade och har ingen frihet. Också diperumpamakan av Allah den Allsmäktige till de människor som föll från en höjd och är drabbade av fåglar och selanjut slits rivna upp ur form.

حنفاء لله غير مشركين به ومن يشرك بالله فكأنما خر من السماء فتخطفه الطير أو تهوي به الريح في مكان سحيق

Med uppriktig Allah, inte associera något med honom. Den som tillskriver något till Gud, är det då som om att falla från himlen och slog av en fågel, eller vinden till avlägsna platser. [al-Hajj / 22: 31]

Om allt de anser gud samlades för att göra det mesta av små varelser som flyger de inte kommer att kunna göra det. Så vad händer om de ensamma? Istället för att skapa flugor, återställa och återta mat tas inte ens de kan flyga. Finns det några nackdelar värre än så här? Finns det okunskap är värre än okunnighet om hedningar? Detta tillstånd förvärras av de många gudar de dyrkade som orsakade dem omöjligen vinna nöjet av det hela. Personer gillar detta alltid förföljts av sorg och lidande som drabbades upprepade gånger.

Hade hedningar inser de flesta av dessa onda, skulle han försöka att rädda sig själv från de olika onda som. Han kommer också att vara medveten om att under denna tid han hade slösat bort sina sinnen efter oavsett deras religion. Detta strider mot muslimerna som bara ägnar sig åt Allah den Allsmäktige. Deras hjärtan är stilla på sanningens religion. De inser också att frukten kommer att förvärvas mycket bättre att evig lycka i livet är också evigt.

Amal en tjänare är lika GARDEN
I en annan liknelse, Allah den Allsmäktige liknar gärningar såsom trädgård.

ومثل الذين ينفقون أموالهم ابتغاء مرضات الله وتثبيتا من أنفسهم كمثل جنة بربوة أصابها وابل فآتت أكلها ضعفين فإن لم يصبها وابل فطل والله بما تعملون بصير

Och likheten av dem som tillbringar sin rikedom söker Allahs välbehag och fasthet deras själar, som en trädgård som ligger på en platå som vattnas av regn, så det ger sin frukt dubbel. Om kraftiga regn inte vattna ur det, sedan duggregn (var tillräcklig). Och Gud Ser vad ni gör. [al-Baqarah / 2: 265]

Allah den Allsmäktige nämner en gärning med uppriktighet, netto efter allt som kan förstöra en trädgård ligger som den bästa platsen, bara vinden och solen, och inte kort på vattenförsörjning. Sådan mark men påverkas inte av kraftigt regn, till exempel, så är det bara ett duggregn tillräckligt för att göra det en bördig växande media. Om dessa är uppfyllda, då naturligtvis den resulterande frukt kommer att vara mycket tillfredsställande, bladen är täta och skumma och kall luft. Ägaren kommer alltid att skörda resultat utan att oroa.

Men om de drabbas av torka eller katastrofen drabbade och brändes.

أيود أحدكم أن تكون له جنة من نخيل وأعناب تجري من تحتها الأنهار له فيها من كل الثمرات وأصابه الكبر وله ذرية ضعفاء فأصابها إعصار فيه نار فاحترقت كذلك يبين الله لكم الآيات لعلكم تتفكرون

Finns det bland er som vill ha en trädgård av datum och druvor som flödade under floder; hon hade i trädgården alla sorters frukter, sedan kom den gamla ålder mannen han skulle få barn som fortfarande är liten. Då vindkraftparken högt innehåller elden och brändes. Allah förklarar på så sätt Sina verser till dig så att du tänker på det. [al-Baqarah / 2: 266]

Då är det en liknelse om människor som gör en praxis och då han gjorde något som skadar och förstör vad han har gjort, såsom shirk, nifaq eller andra omoraliska handlingar som skulle kunna utplåna belöningen. Hur att förlora!

Från denna liknelse, kan vi konstatera att människor som inte har någon tro alls som människor som inte har en trädgård på alla.

Sida av ekvationen mellan välgörenhet och trädgården är kvaliteten på ett område påverkas i hög grad av lämpligheten av vatten, markens bördighet och vänlighet plats. Så också i handling. Deeds påverkades starkt uppenbarelse som närings lever. Då gärningsmannen också har fullgjort alla krav efter mottagandet av välgörenhetsorganisation som ger tillfredsställande resultat.

Och fortfarande en hel del perumpaman värd Allah den Allsmäktige i Koranen. Olika liknelse kan bara förstås av människor som har känsla. När dessa liknelser tillämpas på ett diperumpamakan, då allt kommer att vara klar.

(Citerat från bok Al-Qawâidul hisan, Sheikh Abdurrahman bin Nasir as-Sa`di, Rule 22)

[Kopierad från tidningen upplagan av As-Sunnah 01 / år XV / 1432H / 2011. Publicerad Lajnah Foundation Istiqomah Surakarta, Jl. Solo - Solo Purwodadi Km.8 Selokaton Gondangrejo 57 183 Tel. 0271-858197 Fax 0271-858196]

No comments:

Post a Comment