!-- Javascript Ad Tag: 6454 -->

Tuesday, July 28, 2015

Bertaubatlah (vraag vergiffenis) voordat Oordeel kleine overkomt ons.

De rit was nog niet klaar (324)

 (Deel 324), Depok, West-Java, Indonesië, 27 juli 2015, 19:58 pm)

Bertaubatlah (vraag vergiffenis) voordat Oordeel kleine overkomt ons.

Little Oordeel is het begin van Oordeel (overleden), die de mensheid teisteren door stervende die zijn vastgesteld door God in het boek:
"Lawh Mahfuz".

Profeet alayhi wa sallam zei: "Allah heeft al het lot van alle schepselen ingesteld van vijftigduizend jaar voordat schiep God de hemel en de aarde". (HR. Muslim no. 2653).

"Niets een calamiteit overkomt op de aarde en (nor) in uzelf, maar het is ingeschreven in het Boek (Lawh Mahfuz) voordat Wij brengen het. Voorwaar, het is gemakkelijk voor Allah ". (. QS Al-Hadid: 22).

In Soera Al Hijr vers 4 zei God neemt God niet vertragen of voorschot dood van een volk (een persoon).
Dus mijn broer bertaubatlah (om genade (Taubat Nasuha) aan Allah, terwijl de adem nog niet bereikt de slokdarm (slokdarm), omdat Allah in Surah At Taha vers 82 zegt, dat God almachtig is penganpun voor degenen die zich bekeren.

Surah Taha verzen 80-82: de Israëlieten herinneren aan de gunsten van Allah Subhaanahu wa Ta'aala aan hen.

يا بني إسرائيل قد أنجيناكم من عدوكم وواعدناكم جانب الطور الأيمن ونزلنا عليكم المن والسلوى (80) كلوا من طيبات ما رزقناكم ولا تطغوا فيه فيحل عليكم غضبي ومن يحلل عليه غضبي فقد هوى (81) وإني لغفار لمن تاب وآمن وعمل صالحا ثم اهتدى (82

Verzen 80-82 Surah Taha vertaling

80. [4] O kinderen van Israël [5]! Sterker nog, we hebben u van uw vijanden verlost [6], en we hebben een overeenkomst met u (voor bermunajat) aan de rechterkant van de berg (Mount Sinai) [7] en Wij hebben manna en Salwa verzonden naar u hebt ingevoerd.

81. Eet van de goede voeding die wij u hebben gegeven, en niet de grenzen [8], die mijn woede over u veroorzaakt niet overschrijden. Wie overschreven mijn toorn, dan inderdaad, omgekomen hij [9].

82. [10] En echt, ik Vergevensgezind jegens degenen die zich bekeren [11], de gelovigen [12] en goede werken doen, en blijft dan in de handleiding [13].

In sommige soera Al Koran en de Hadith (de profeet Mohammed Sunnah), Allah zegt dat God alle zonden van ieder mens zelfs hele hemel en aarde zal vergeven, zolang hij berouw, behalve zonde shirk (het associëren van partners met God / twee-timing van de Heer, neem God bestaat Drie, er is God de Vader, God de Moeder en de Zoon van God), of denken dat God meer dan één.
Maar voor degenen die shirk dit, als hij berouw voor de dood merengutnya, als oprechte bekering (Taubat Nasuha), dan bij degenen die overleefden was hij.
Volslagen Assaduallaillahaillah Assaduanna Muhammad Rasullah: Hoe degenen die shirk het was haar eerste keer tot twee zin credo zeggen bekering:

Shahada Volgens Etymologie
Shahada (الشهادة ash-Shahada) is afgeleid van de status van de Arabische als een zelfstandig naamwoord Masdar شهادة, verandert het resultaat van een verleden tijd werkwoord (fi`il Madhi): Syahida (شهد), wat betekent dat hij heeft getuigenis gegeven (hij getuigen); met dikasrahkan letter Ha` (شهد بكسرالهاء). De letterlijke betekenis van de geloofsbelijdenis was om te getuigen (getuigen, getuigen) te geven; geven belofte trouw, waardoor herkenning (het geven van getuigenis).
In terminologie credo opgevat als een verklaring van zelf lichaam en ziel op het getuigenis dat er geen god dan Allah en Mohammed is de boodschapper van Allah (Zijn boodschapper).
Twee Shahadah
Bestaat uit twee zinnen Shahada genoemd Syahadatain, te weten:
Ashhadu een-laailaha illallaah (ا شهد أن لا إله إلا الله) wat betekent: Ik getuig dat er geen god is naast God
Ashhadu wa anna mohammedaanse Rasuulullaah (و اشهد أن محمد ر سو ل الله), dat wil zeggen: en ik getuigde bahwanya profeet Mohammed is de boodschapper van God.
Inzicht in de Creed volgens de voorwaarden
Volgens de geleerden van Tawheed Usul al-din (religie bètavakken), op basis van twee zinnen in Syahadatain, toont ongeveer 2 betekenissen, namelijk:
Erkenning van het monotheïsme (Tawheed Syahadat).
Dat is, een moslim kan alleen erkennen en aanbidden één God, Allah (wat betekent Eenheid van God: de Eenheid van Allah). Credo van Tawheed testament bewijs dat God niet associëren in elke daad, akten, goodwill (goodwill), etc. (Poleteisme, doen shirk)
Erkenning Apostolische Geloofsbelijdenis (Creed Apostelen).
Dat is, een moslim is verplicht om alle dingen die overgebracht / komst van de profeet geloven. Apostolische Geloofsbelijdenis van het bewijs testament als: volg de Soennah van de profeet ontving de overleveringen van de profeet Mohammed als een verplicht gids moslims.
Volgens de Islamitische Shahada
Volgens een verklaring meerderheid van de Ulama, geloof in de vijf zuilen van de islam (Arkan-al-Islam أركان الإسلام) of religie pijler (Arkan ad-Din أركان الدين) en weergegeven op de eerste pijler. Implementatie van wettelijke credo is verplicht voor elke moslim en moslima.
Gebruik van Shahadah
Shahada kan worden gevonden in een aantal van de rituelen van de islam volgt:
Wanneer iemand voor het eerst aangaat Muallaf Islam, is de persoon die de twee zinnen te lezen credo belofte.
Bij het lezen gebeden in de gebedsbeweging tahiyyat zitten.
Momenteel lezen Ijab Kabul belofte ritueel van het huwelijk in de islam
In andere zaken met betrekking tot de islam

Het woord van God in woord en Sunnah: elk kind moet hebben gezondigd adam (zeker zondig, met uitzondering van profeten en boodschappers, als profeten en boodschappers zijn onfeilbaar (God van de zonde bewaard), met uitzondering van de eerste mens, Adam, die gewaarschuwd van God dat de echte vijand van de mens had is Satan, zodat Satan met succes verleidelijk Adam en Eva om fruit quldi eten, waardoor Adam verhuisd van de hemel naar de aarde, maar Adam was de eerste mens op aarde die zich bekeren tot God voor zijn fout had gezondigd.
"Lawh Mahfuz": gebeurtenissen Adam had daden van God, die inderdaad heeft ingesteld mens werd kalief in de aarde en is opgericht door God in het boek geweest.

Kennis van het Uur

Door
Dr. Abdillah bin Yusuf ibn Yusuf al-wabil



Kennis over de Dag des Oordeels is een kwestie van het onzichtbare, die alleen bekend is aan Allah Ta'ala, zoals wordt aangetoond door de vele verzen in al-Koran en de hadiths van de Profeet 'alayhi wa salaam, omdat de kennis over de Dag der Opstanding is de enige bekende geval door Allah de Almachtige. Hij deed het niet laten om een ​​engel noch naast elkaar aan een profeet die gezonden werd [1]. Niemand weet wanneer het arrest behalve Allah Ta'ala.

De Profeet 'alayhi wa salaam praten vaak over de toestand van Doomsday en virulentie, zodat de mensen vroeg hem toen de Doomsday. Hij meldde dat het een kwestie van het onzichtbare, die alleen bekend is bij God, evenals de verzen van de Koran legt uit dat de kennis van wanneer de Apocalyps is iets dat God gereserveerd voor Zichzelf.

Onder deze zijn zijn woorden:

يسألونك عن الساعة أيان مرساها قل إنما علمها عند ربي لا يجليها لوقتها إلا هو ثقلت في السماوات والأرض لا تأتيكم إلا بغتة يسألونك كأنك حفي عنها قل إنما علمها عند الله ولكن أكثر الناس لا يعلمون

"Zij vragen u over Doomsday, 'Wanneer dit gebeurd?' Zeg:" Waarlijk, de kennis van de opstanding, dat is aan de kant van mijn Heer; niemand kan zijn aankomst tijd, maar Hem te leggen. Doomsday was erg zwaar (riot voor wezens) in de hemel en op aarde. Oordeel zal niet tot u komen, maar plotseling. "Zij vragen u als je echt weet. Zeg '. Waarlijk, de kennis van de Dag des Oordeels is het ook met Allah, maar de meeste mensen niet weten' "[Al-A'raaf: 187]

Allah beval Zijn Profeet Mohammed sallAllahu 'alayhi wa salaam om te verkondigen aan de mensen die kennis van de opstanding is slechts in Allah alleen, Hij is de enige die het probleem weet duidelijk en toen het gebeurde, niemand van de inwoners van de hemelen en de aarde kent.

Zoals gesproken door God:

يسألك الناس عن الساعة قل إنما علمها عند الله وما يدريك لعل الساعة تكون قريبا

"Mensen vragen u over de Dag der Opstanding. Zeg: "Waarlijk, de kennis van het Uur bij Allah alleen. 'En weet je (O Mohammed), kan de Dag der Opstanding is het in de buurt van de tijd". [Al-Ahzaab: 63]

Evenals gesproken door God:

يسألونك عن الساعة أيان مرساها فيم أنت من ذكراها إلى ربك منتهاها

"(Ongelovigen) vragen u (Mohammed) over het Uur, wanneer zal het gebeuren? Wie bent u (dat) kan worden genoemd (tijd)? . Terug naar Rabb van uw einde (bepaling tijd) "[An-Naazi'aat: 42-44]

Dan het hoogtepunt van de kennis van de opstanding terug naar God alleen.

Daarom, wanneer Gabriel Alaihissallam vroeg de Profeet 'alayhi wa salaam op de Dag des Oordeels-zoals beschreven in de hadith dat de lange-Jibril de Profeet' alayhi wa salaam heeft gezegd:

ما المسئول عنها بأعلم من السائل.

"De mensen die werden gevraagd over het niet meer dan de persoon die vroeg te leren kennen." [2]

Gabriel wist niet wanneer de Dag des Oordeels het gebeurde, deed de profeet Mohammed sallAllahu 'alayhi wa salaam.

Ook de profeet 'Isa Alaihissallam, hij weet niet toen het gebeurde Oordeel, toen hij naar beneden zal gaan wanneer de Apocalyps nabij is. Zelfs (de daling van de profeet 'Isa), met inbegrip van grote borden Doomsday, zoals zal worden uitgelegd.

Al-Imam Ahmad rahimahullah vertelt, evenals Ibn Majah en al-Hakim van 'Abdullah bin Mas'oed radi anhu, van de Profeet' alayhi wa salaam, zei hij:

لقيت ليلة أسري بي إبراهيم وموسى وعيسى, قال: فتذاكروا أمر الساعة, فردوا أمرهم إلى إبراهيم فقال: لا علم لي بها, فردوا الأمر إلى موسى, فقال: لا علم لي بها, فردوا الأمر إلى عيسى فقال: أما وجبتها; فلا يعلمها أحد إلا الله ذلك, وفيما عهد إلي ربي عزوجل أن الدجال خارج, قال ومعي قضيبان, فإذا رآني, ذاب كما يذوب الرصاص. قال: فيهلكه الله.

"Op de avond was ik in-Isra'kan naar de hemel, ontmoette ik met Abraham, Mozes en Jezus." Hij zei: "Dan zijn ze te vermelden over de zaak Doomsday, dan is hun zaak aan Abraham herstellen ze, toen zei hij: 'Ik heeft kennis van het niet hebben, terug te geven hun zaak aan Mozes. "Toen zei hij: 'Ik heb geen kennis over het te hebben, terug in de case' Isa. 'Uiteindelijk zei hij:' Wat als het gebeurt, dan weet niemand behalve Allah. Onder de openbaringen gegeven door mijn Heer Almachtige tegen mij: 'Voorwaar Dajjal zal komen.' Hij zei: 'En ik was met twee zwaarden. Als hij me ziet, zal hij smelten als de smelt tin. 'Hij zei:' Dan vernietig Allah het. '"[3]

Zij zijn de Ulul Azmi van de apostelen, en ze weten niet wanneer de Apocalyps.

En Imam Muslim overgeleverd rahimahullah van Jabir bin 'Abdillah radi anhuma, zei hij: "Ik hoorde de Profeet' alayhi wa salaam, die een maand zei voordat hij stierf:

تسألوني عن الساعة? وإنما علمها عند الله وأقسم بالله ما على الأرض من نفس منفوسة تأتي عليها مائة سنة.

'Je vroeg me over de Dag des Oordeels? Terwijl de wetenschap is net aan de kant van God, en ik zweer bij de naam van Allah, is er geen een levend wezen ooit geboren op deze aarde honderd jaar oud. '' [4] [5]

Deze hadith ontkennen de mogelijkheid dat de Profeet 'alayhi wa salaam hoogte na Gabriel ondervragen hem.

Ibn Kathir rahimahullah zei: "Dit ongeletterde Profeet is de leider van de apostelen, en zij dekken -shalawat en de groeten van Allah zij met hem Profeet drager van genade, bekering beller, de leider van de oorlog, het geven van een beslissing, die de gast, collector eren, waar alle mensen verzameld om hem (voor het verkrijgen van syafa'at), waarin hij zei ook in een authentieke hadith van de hadith Anas en Sahl bin Sa radi anhuma:

بعثت أنا والساعة كهاتين.

'Hij stuurde mij en de Dag der Opstanding als twee (vingers) het. "[6]

Hij is dichter bij de bestaande wijsvinger en vervolgens (middelvinger). Toch zijn omstandigheden, God hem bevolen had om de wetenschap van Doom te herstellen hem of gevraagd over het, Allah zegt:

قل إنما علمها عند الله ولكن أكثر الناس لا يعلمون

"... Zeg:" Waarlijk, de kennis van de Dag des Oordeels is het ook met Allah, maar de meeste mensen weten het niet. "[Al-A'raaf: 187] [7]

Wie denkt dat de Profeet 'alayhi wa salaam weten wanneer de Apocalyps, dan is hij een dwaas, omdat de verzen van al-Koran en de hadiths van de Profeet genoemd verwerpen deze aannames.

Ibn al-Qayyim rahimahullah zei: "En degenen die beweren te zijn experts op de wetenschap van onze tijd is de leugens onthuld. Hij doet alsof tevreden (met kennis) wanneer de kennis niet werd gegeven aan hem dat de Profeet 'alayhi wa salaam weten wanneer de Dag des Oordeels. "(Het is passend dat) zei tegen hem:' De Profeet 'alayhi wa Salla zei ooit in de hadith Gabriel :

ما المسئول عنها بأعلم من السائل.

'Mensen die werden vragen gesteld over het niet meer dan de persoon die vroeg te leren kennen.'

Dan vervormen zij de werkelijke betekenis, zeggende: "De betekenis is, 'ik ben, en dat weet je.' '

Het is de grootste dwaasheid, en verduistering betekent het ergste. De Profeet 'alayhi wa salaam meer over God te weten, (het aanstootgevend) vertelde hij iemand die hij beschouwd als een neger,' ik en u weet wanneer het gebeurt Oordeel, "alleen dwazen zei:" Vroeger, weet hij dat hij is Gabriel, "toen de Profeet 'alayhi wa salaam eerlijk in zijn woorden, zei hij:

ما جائني في صورة إلا عرفته غير هذه الصورة.

"Het is niet dat hij komt met een uitzondering op een zodanige manier dat ik kende hem anders dan dit." [8]

In een andere formulering:

ما شبه علي غير هذه المرة.

"Hij (Gabriël) heeft nooit vermomd me opzij bij deze gelegenheid."

Terwijl in een andere formulering:

ردوا علي الأعرابي ...

"Breng me de bedoeïenen ..."

Toen gingen ze op zoek naar haar, maar ze deden het niet.

De Profeet 'alayhi wa salaam weten dat hij Gabriel na een tijdje, zoals door' Umar radi anhuma: "Toen was ik stil voor een lange tijd, toen zei hij: 'O' Umar! Weet je wie te vragen? '"[9]

Degenen die de betekenis van het gezegde vervormen, "Hij weet dat hij is Gabriel, omdat hij vroeg hem, terwijl hij niet Metgezellen van prediken, behalve na het verstrijken van de tijd voorbij!"

Dan uitdrukking in de hadith: (ما المسئول عنها بأعلم من السائل) omvat iedereen die vroeg en vroeg, dan is iedereen die vroeg en gevraagd over deze Doomsday situatie is zodanig dat (net niet). [10]

Ook is er geen enkel punt in met vermelding van de tekens en verkondigen aan de vragensteller die al weten, des te meer dus toen hij werd niet gevraagd over de borden.

En meer bizar dan dit is wat de mening van as-Suyuti uitgedrukt in al-Haawi na onthullende antwoorden op vragen over de hadiths beroemde onder de mensen, "Voorwaar, de Profeet 'alayhi wa salaam zou niet in zijn graf blijven voor een duizend jaar? "Hij (al-Suyuti) zei," antwoord ik dat dit onjuist is er geen fundament at all. "

Toen bleek dat hij schreef een boek over dit onderwerp met de titel van al-Kasyfu 'een Mujaawazati Haadzihil Ummah al-Alf, waarin hij zei:

Ten eerste, de hadiths die bestaan ​​geven aan die periode van meer dan duizend jaar en verbeteringen deze wezens niet vijfhonderd jaar te bereiken; want het is overgeleverd uit een verscheidenheid van weg dat de leeftijd van de wereld is zevenduizend jaar, en de Profeet 'alayhi wa salaam gestuurd aan het einde van het zesde jaar duizenden. [11]

Vervolgens noemde hij enkele van de berekeningen die conclusie is gewoon niet mogelijk als zijn tijd was vijftienhonderd jaar. Dan noemt hij hadiths en atsar-atsar dat wordt uitgegaan van hem:

Onder deze is overgeleverd door de ath-Thabrani in al-Kabiir van ad-Dahhak ibn az-Zuhani Zummal, zei hij: "Ik had een droom, dan vertel ik de Profeet 'alayhi wa salaam," hij zei verder dat de hadith waarin de beschreven :

إذا أنا بك يا رسول الله على منبر فيه سبع درجات, وأنت في أعلاها درجة. فقال: أما المنبر الذي رأيت فيه سبع درجات وأنا في أعلاها درجة, فالدنيا سبعة آلاف سنة, وأنا في آخرها ألفا.

"Opeens was ik in de (nabije) u O boodschapper van Allah, op de preekstoel, die zeven stappen heeft, en u bent op de hoogste trede," toen zei hij: "Zoals u ziet, de preekstoel heeft zeven trappen en ik was op de trap De meest hoog, het betekent dat (leeftijd) zeven duizend jaar, en ik was de afgelopen duizenden jaren. "[12]

Hij (al-Suyuti) zei dat de hadith overgeleverd door al-Bayhaqi in ad-Dalaa-il, en als-Suhail zei dat deze hadith dha'if sanadnya, maar de hadith overgeleverd door mauquf Ibn 'Abbas anhuma doorgaande weg -path is authentiek, en ATH-Thabrani [13] en de versterking van deze hoeksteen menshahihkan met enkele atsar.

Dan legt as-Suyuti dat de betekenis van de woorden van de Profeet 'alayhi wa salaam: "... en ik was in de afgelopen duizenden jaren." Het punt is dat de meeste moslims in het zevende jaar van duizenden, om de geschiedenis van de wedstrijd se-voegde eraan toe dat hij werd gestuurd aan het einde van het zesde jaar van duizenden. Had hij werd verzonden aan het begin van de zevende duizend, ongetwijfeld tekenen van Doomsday zo groot als de Dajjal, de daling van de profeet 'Isa en de opkomst van de zon uit het westen hebben ondervonden meer dan honderd jaar vóór onze tijd, want Oordeel gebeurde midden in de zevende duizend, terwijl gebeurde er niets op dat moment, dan geeft dit aan dat de rest van het jaar zevenduizend meer dan driehonderd jaar. [14]

Dit is een samenvatting woord-Suyuti rahimahullah, en (deze woorden) botsen met een duidelijke uitdrukking in de al-Koran-een is ook hadiths zijn authentiek; dat het leven van de wereld niet bekend is door niemand behalve Allah Ta'ala. Want als we weten dat de leeftijd van de wereld, zeker zullen we weten wanneer de Apocalyps. Je moet van tevoren weten van de verzen van al-Koran en de hadiths van de Profeet, dat het arrest niet bekend toen het gebeurde, behalve door Allah Ta'ala.

Op dezelfde manier, dat het feit dat er sprake is verwerpen (denk aan as-Suyuti). Omdat we in het begin van de vijftiende eeuw Hijriyyah, terwijl de Dajjal niet naar buiten is gekomen, en de Profeet 'Isa is niet naar beneden gegaan. As-Suyuti stelt dat er een geschiedenis die Dajjal out zegt aan het begin van een eeuw en 'Isa Alaihissallam neer en doodde hem. Daarna woonde hij op de aarde veertig jaar, mensen wonen in de aarde na de zon opkomt vanuit het westen voor een honderd en twintig jaar, en de afstand tussen twee pufjes (trompet) was veertig jaar oud, dit alles moest gebeuren in de afgelopen tweehonderd jaar [15 ]. Dan gebaseerd op zijn woorden, als de Dajjal nu uit moet het tweehonderd jaar, zodat het optreden van Oordeel na jaar duizend zeshonderd.

Met deze is het duidelijk kebathilah geen leeftijdsgrens hadith wereld.

Ibn al-Qayyim rahimahullah zei in het boek van al-Manaarul Muniif sommige dingen waarvan bekend is dat hem de valsheid van een hadith. Hij zei: "Onder deze is menyelisihi hadith teksten van al-Koran-een voor de hand liggende, zoals leeftijd beperkingen van de hadith, die zegt dat het leven van de wereld slechts zeven duizend jaar, terwijl we in de zevende duizend jaar. Dit is het meest voor de hand liggen, alsof deze hadith authentiek is, zeker iedereen weet dat de dag des oordeels zal plaatsvinden 251 jaar van onze tijd van vandaag. "[16]

Ibn al-Qayyim leefde in de achtste eeuw Hijriyyah, zei hij woorden als deze, en heeft doorgegeven aan zijn woorden meer dan 652 jaar, maar de wereld nog niet is afgelopen.

Ibn Kathir zei: "Zoals in de boeken Israiliyyat (verhalen, afkomstig van het volk van Israël / Joods-ed.) En de mensen van het Boek in de vorm van beperking periode heeft verleden door duizenden en honderden jaren, dus meer dan één persoon helderste geleerden -terangan ze kwalijk nemen in het, en behandel ze streng als ze verdienen om het te krijgen, en ook is er een hadith:

الدنيا جمعة من جمع الآخرة.

"De wereld is een week van de komende weken."

Deze hadith sanadnya niet authentiek, evenals niet authentiek sanad geen hadith dat de timing van de Dag des Oordeels zo nodig bepaalt. [17]

Omdat niemand weet wanneer de Dag des Oordeels, dan weet niemand wanneer zijn opkomende tekenen van Doomsday. De geschiedenis is duidelijk dat dit jaar zal zijn als deze, en dit jaar zal gebeuren, dan is het niet waar is, omdat de kalender niet is gedaan op het moment van de Profeet 'alayhi wa salaam, maar' Umar ibn al-Khaththablah worden ingesteld als Een ijtihad van hem, en de eerste berekening gaat uit van de gebeurtenissen emigratie van de Profeet 'alayhi wa salaam naar Medina.

Al-Qurtubi zei: "Eigenlijk wat is gemeld door de Profeet 'alayhi wa salaam over de laster en de gebeurtenissen die zullen plaatsvinden, met de timing van een bepaald jaar moet op de juiste manier (bij het bepalen van de geschiedenis keshahihan) dat elke Ar- kunnen breken gumentasi, is het zo (bepalen) de timing van de Dag der Opstanding, niemand weet waar het zal gebeuren, noch in wat? (De noot) dat het zal gebeuren op vrijdag aan het einde van de tijd. De tijd waarin God schiep Adam Alaihissallam, maar vrijdag welke? Niemand weet de exacte dag behalve Allah dat er geen partner voor Hem, evenals tekenen van Doomsday probleem, niemand weet het moment onzeker is, wallahu weet het beste. [18]

[Gekopieerd uit het boek Asyraathus Saa'ah, auteur Abdillah bin Yusuf ibn Yusuf al-wabil, Daar Ibnil Jauzi, Prints vijfde 1415H-1995M, Indonesië Issue Doomsday is Nigh, Beni Vertalers Sarbeni, Reader Uitgevers Ibn Kathir]

No comments:

Post a Comment